I dette blogginnlegget skal jeg skrive om kunstig intelligens. Kunstig intelligens er en teknologi som utfører oppgaver uten at mennesker trenger å gjøre noe som helst. Kunstig intelligens blir bare mer og mer en større del av livet av livet vårt, uten at vi tenker over det. Man finner dette på mobilen, nettsider, bilen og lignende. I følge snl.no er kunstig intelligens en sammensmelting av datateknikk, logikk, matematikk, psykologi og nevrovitenskap. Med alt dette brukt sammen får vi da en informasjonsteknologi som gjør en oppgave uten instruksjoner, som er Kunstig intelligens (KI) eller på engelsk AI.
Kunstig intelligens vs menneskelig arbeidskraft
Når man tenker på fremtiden så er den veldig usikker nå til dags på grunn av all ny teknologi som har komt og mer som kommer. Det er flere yrker som er utsatt på grunn av den kunstige intelligensen som bare blir mer avansert og mer høvelig. Yrkene som er utsatt kan være butikkarbeider, bussjåfør, restauranter og lignende. Disse yrkene er viktige for dagens samfunn og har lettere for å bli automatisert av kunstig intelligens.
Dagligvarebutikker er et godt eksempel. Dette gjør slik at maskiner tar over jobben for de ansatte slik de kan vaske, rydde, fylle på lager og gjøre andre ting i butikken. Det å handle i en dagligvarebutikk kan være alt fra sosialt og en pause fra hverdagen eller kun for å måtte handle inn mat til familien. En del av verdien vil forsvinne om man bytter ut alle ansatte med maskiner og roboter som ikke er medmenneskelig. Kunstig intelligens vil uten tvil redusere kostnader for man har mindre bruk for ansatte som jobber med kasseapparatet, men roboter og maskiner kan alltids gå i stykker. Å fikse avanserte maskiner er sjeldent billig, og det kan ta tid. Derfor er det viktig å ha ansatte som kan gjøre den jobben som maskinen/roboten skulle gjøre.
Man hører støtt og stadig at maskiner vil ta over jobben for andre og mange vil gå arbeidsløs i fremtiden. Det er godt mulig at kunstig intelligens vil gjøre de jobbene som er lett automatiserte, men å kutte ned mange ansatte fordi man har fått en maskin som gjør jobben raskere og bedre så gjør ikke det at man ikke har behov for menneskelig arbeidskraft. Grunnen til dette er at noen må også kunne gjøre vedlikehold på maskinen/roboten. Sensorer kan gå i stykker slik man ikke kan betale med kort og med den kunnskapen vi har i dag så har man ikke en annen robot som kommer å fikser den andre roboten automatisk. Det er derfor viktig at man har ansatte som har mulighet for å tenke selv og utenfor boksen.
Selv om man kan spare enorme summer på å skaffe seg en dagligvarebutikk med mye kunstig intelligens så burde man fortsatt beholde menneskelig arbeidskraft selv om man har gode maskiner/roboter som tar over mange av arbeidsoppgaver ansatte gjør. Man kan da få de ansatte til å gjøre andre ting som vedlikehold, passe på maskinene, og de kan gjøre andre ting som hjelpe kunder og lignende.
Kunstig intelligens som markedsføring
Kunstig intelligens kan også brukes til å samle kundedata, i følge markedspartner.no blir kundedata delt opp i fire kategorier.
- Identitetsdata: Får inn info om deg som enkeltperson som navn, alder, adresse og lignende
- Deskriptive data: dette gir en mer detaljert beskrivelse om kunden som tidligere arbeidsplasser, info om livsstil, familie og hobbyer
- Kvantitative data: informasjon om antall og lignende som produkter kjøpt og hvor mange, kommunikasjonsdata som antall eposter. Hvor mange ganger man har besøkt de forskjellige nettsidene og lignende.
- Kvalitative data: Dypere informasjon om motivasjon, meninger og preferanser som hvordan man hørte om bedriften, hvordan kunden likte produktet og lignende.
Denne dataen er veldig viktig å få som en bedrift. Man kan få mange sider med data fra hver enkelt kunde. Slik data blir brukt til å tilpasse markedsføringen til forbrukerne. Man legger merke til dette om man skal kjøpe seg et nytt kjøleskap og googler rundt og sjekker prisjakt.no og andre nettsider så vil man få annonser med kjøleskap.
Kunstig intelligens er kommet for å bli. Innen 10 år vil dagens kunstige intelligens virke veldig gammelt og utdatert. Dette vil påvirke både enkeltpersoner og bedrifter i veldig stor grad, og det kan gi stor betydning i fremtiden. Det gjenstår å se om hvor avanserte prosesser man kan få kunstig intelligens til å bli, og om man kan lage maskiner er bedre og smartere enn oss mennesker.
Kilde:
Kampanje.no: https://kampanje.com/annonse/salesforce/flere-bruker-kunstig-intelligens-i-markedsforing/
Store norske leksikon: https://snl.no/kunstig_intelligens