Vurdering av nettbutikken CDON

I dag skal jeg skive et nytt blogginnlegg, og det kommer en vurdering av en nettbutikk. Den nettbutikken jeg har valgt er CDON.no fordi jeg har handlet der før, og det er mye forskjellig utvalg på nettsiden. For å vurdere en nettbutikk så har vi lært i forelesning at vi bruker 10 kriterier for å vurdere en nettbutikk. Så da starter man med førsteinntrykket.

Førsteinntrykket

Førsteinntrykk blir dannet fra den første opplevelsen med en person eller en ting, og i dette tilfellet CDON.no sin nettbutikk. Et godt førsteinntrykk er veldig viktig for at kunden skal bli på nettsiden og at kunden vil handle. Ifølge Inevo.no så skal kunden kunne svare på tre spørsmål i løpet av 5 sekunder:
– Har jeg kommet til riktig sted

– Hva er det jeg kan gjøre her?

– Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Skjermdump fra cdon.no

Så med CDON så kan man se at det er hvitt og grønt som tilsvarer logoens farger med en tydelig logo oppe til venstre. Så man kan lett se at man har kommet til riktig sted.

På fremsiden kan man se at de har et stort utvalg der man ser at de selger skjønnhetsprodukter, renholdsprodukter, treningsutstyr, leker og datamaskiner. De får godt frem at de har et stort utvalg.

Hvorfor kunden kan bruke denne siden er at det står at de har en «Trygg e-handel siden 1999» . Det viser trygghet og gjør denne netthandelen mer seriøs så man kan velge denne butikken fremfor andre. Samtidig som man kan se på bildet at de har «deals» som er salgsvarer som har redusert pris fra 23% og helt til 50%.

Så min konklusjon fra førsteinntrykket er veldig bra, viser frem lave priser og en trygghet som vil gjøre slik at kunder vil utforske mer denne nettsiden.

  • Synlighet

Med synlighet så menes det altså at butikken er lett å finne, altså søkemotoroptimalisert. Samtidig innenfor dette kriteriet skal det være lett å finne butikken fra produktsøk slik at når kunder leter etter produkter så kommer det frem produkter fra CDON sin butikk.

På skjermdumpen fra google så kommer nettsiden frem på både annonse og det første googlesøket, noe som er veldig bra for da er den lett å finne om man vet hva butikken heter. Men hva om man søker på hodetelefoner?

Her kan man ikke se CDON.no her kommer 3 annonser fra konkurrenter. Og CDON er ikke å se på hele første siden, og da har jeg brukt inkognitomodus på nettleser for å unngå filterbobler, som du kan lese mer om her . Så det kan være flere grunner til det, blant annet at hifiklubben fokuserer kun på lyd som vil si at de har mer kunnskap og mer utvalg på hodetelefoner enn CDON.

Konklusjonen min for synlighet er at den kunne vert bedre, men det er vanskeligere for CDON å bli valgt når man i dette eksempelet søker etter hodetelefoner på google. Så de må da bli for eksempel bli bedre på pris slik at det kommer frem på prisjakt.no som kan skape en større trafikk på nettsiden slik de kommer høyere opp på google listen.

  • Brukervennlighet

Dette sier litt seg selv, men fra det samme skjermdumpet som ble tatt fra fremsiden. Så kan man se at det er en enkel side som er delt inn i forskjellige kategorier. Øverst på fremsiden så har de en søkeboks der man kan søke etter det produktet man vil ha. På fremsiden kan man bla litt ned og da er det delt inn i forskjellige kategorier som nevnt tidligere. Det er viktig at nettsiden fungerer like bra på mobil, og det gjør den.

Måten CDON har laget til brukervennligheten er ganske standard og enkelt og det er noe slik folk er vant til slik at det er veldig lett å finne frem til det man skal.

  • Kjøpsprosess

Er ting raskt og enkelt er det lettere å få solgt enn om ting tok lengre tid. Da må man tenke på betalingsløsninger.

Etter produktet er valgt, så kommer frem levering og da kan man velge frakt om det skal være ekspressfrakt eller vanlig frakt som er billigere eller gratis for noen produkter. Det kommer også frem hvor lang tid frakten tar. På skjermdumpen kan man se at de spør om E-postadressen, noe som gjør at man kan handle raskere neste gang.

Det Cdon gjør er veldig enkelt, de viser at de tar MasterCard, visa Paypal og noen andre betalingsmåter også. Det gjør slik at man får mer trygghet og det er aktører man kan stole på.

  • Hastighet/Teknologi

I en artikkel fra fastcompany.com står det at 1 av 4 forlater nettsiden hvis det tar lenger enn 4 sekunder å laste inn, og det enda mer på mobil. Derfor er det viktig å passe på at nettsiden holder seg oppe på nett og er rask nok for alle kundene som er inne på siden.

Ifølge Google PageSpeed Insights tool er dette resultatet på hastigheten til CDON sin nettbutikk. Innen 4 sekunder så har det meste lastet inn, men det er fortsatt ikke veldig bra. Her har Cdon forbedringspotensialer.

  • Kundetilfredshet

Å se om kunder er tilfredsstilt eller ikke er veldig viktig for at nettbutikken skal fungere. Og å vise frem at kunder er tilfredsstilte er et godt hjelpemiddel til å få usikre kunder til å bli mer sikker på nettbutikken.

Cdon.no har på egen anmeldelseskategori på alle produkter, der kunder kan skrive om produktet eller leveransen og selve kjøpsprosessen. De bruker en ganske standard måte å gjøre det på, men man kan se på flere av produktene er det ingen anmeldelser, noe som kan gjøre kunder usikre på selve produktet.

  • Trygghet

Trygghet for kunder er veldig viktig for at de skal tørre å betale og handle. Det er også viktig at kunden får det man skal ha, og at det er riktig størrelse og at nettbutikken skriver opp mål og får frem passform på produktene.

På hjemmesiden så står det at de har hatt trygg E-handel siden 1999, noe som gir en god trygghet til kundene. Samtidig skriver de at det er Nordens største markedsplass, dette får frem at det er seriøse aktører.

Detter er en beskrivelse fra en robotstøvsuger som blir solgt, og her står det mye informasjon som kan være viktig for at kunden skal kunne handle. Her er Cdon veldig god når de viser frem lang erfaring og vært sikker, de får frem også at det er en seriøs aktør.

  • Kundekommunikasjon

Kundekommunikasjon går ut på at Cdon prater med kundene sine. Cdon har et skjema å fylle inn på nettsiden om det er noe man lurer på om det skulle være retur eller mer informasjon om produktet. På Facebook er Cdon ganske aktive, med 600 000 likes og deler et innlegg omtrent en gang i uken. Der kunder og andre personer har kommentert ser man at Cdon svarer nesten samtlige av dem. Og det gjør at Cdon gjør en veldig god jobb på kundekommunikasjonskriteriet.

  • Priser / utmerkelser

Om nettbutikken har vunnet noen priser eller utmerkelser er dette et kriterie. Cdon har ingenting på hjemmesiden så går ut ifra at de ikke har fått, om de har fått noen utmerkelser så burde de vise det frem. Om de har noen priser så kan man enten bruke det til å markedsføre, ha det på siden eller nederst på siden.

Konsept og strategi

Cdon er en alt mulig butikk, med sikker trygghet for kunder. De tilbyr my salgsvarer og har mye lave priser. Samtidig med dette har de et ekstremt utvalg av produkter, og med det har de blitt Nordens største markedsplass.

Min konklusjon og terningkast er 5. Grunnen til at det er 5 er at det er en enkel, rask og veldig brukervennlig nettside som gjør slik at alle kan bruke den. Det som trekker ned litt er kriterienummer 9: Priser og utmerkelser, og hastigheten på nettside da spesielt på mobil.

Kilder:

https://cdon.no/
https://www.fastcompany.com/1825005/how-one-second-could-cost-amazon-16-billion-sales
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Leave a Reply

Your email address will not be published.