Mitt refleksjonsnotat: Aringnorway

Vi begynte tidlig med å planlegge produkt vi skulle selge og vi ble enig om at  akrylringer var et produkt som begynner å bli trendy og vi kunne ikke se noen Nettbutikker som kun solgte akrylringer. Vi sjekket opp på Google trends og fikk se at det var en økende interesse både i verden og i Norge, så potensialet var der. Videre begynte vi å tenke på merkevaren, og hvordan produktet skulle fremstå. Vi fikk da en ide for å kunne til å navngi ringene for strender i Norge. Dette skaper verdi for kundene fordi det gir mer enn bare en ring laget av plastikk.

Vi fant billige akryl ringer på Aliexpress.com som vi likte designet til, og vi kjøpte flere ringer for å teste selv. Etter ringene ble kjøpt inn ble det bestemt at det skulle etableres Dropshipping, det ble valgt fordi det er det lettest med tanke på varelager og ordrebehandlinger. Det gjør slik at vi får fokusere på kundeservice, markedsføring og returer.  Når vi skulle lage en nettside måtte vi ha ett enkelt navn som også gir mening. Vi endte opp med å velge Aringnorway, og det  navnet har to betydninger som betyr ”en ring” og  Akryl Ring.

Når vi begynte å lage nettbutikken så gikk vi ut ifra at det var viktig at vi skal ha et godt førsteinntrykk og en rask og brukervennlig side. Nettbutikken bruker ikke Shopify, men Ocommerce. Dette gjør slik at vi får en veldig rask og godt optimalisert nettside. Vi har lært i forelesning og det står i en artikkel fra Fastcompany.com at 1 av 4 forlater nettsiden om det tar lenger enn 4 sekunder å laste inn. Og på mobiltelefoner og andre enheter forlater de enda raskere. Derfor er det viktig om vi skal få kunder og ikke gå glipp av salg at nettbutikken er veldig godt optimalisert. Når nettbutikken fikk en god template og vi etter en del arbeid med design begynte vi med å tenke på trygghet, det var noe av det vi fokuserte mest på. Enn så lenge har vi fikset Stripe, noe som er en betalingsmåte med Mastercard, Google pay og Apple pay. Med slike trygge store leverandører av betalingstjenester vil gi kunder og besøkende en stor troverdighet og de vil samtidig føle seg trygge på nettbutikken vår.

En annen viktig del vi tenkte på var å skape verdier. Måten vi skapte verdi på var å lage et sterkt og et godt varemerke. Vi kom frem til at kolleksjonen deltes inn i tre der navnene til kolleksjonen var navn på strender i Norge. Og navnene på ringene var ”typisk norske” navn. På den måten fikk vi inn kultur, historie og litt mer sjel i produktet. En slik merkevarebygging er veldig lik IKEA sin måte som velger typisk Skandinaviske ting som navn på produkter.

Med et  produkt som begynner å bli veldig trendy, men det er ingen som er tatt markedet i Norge og denne ”hypen” har ennå ikke inntruffet her. Så det å lage en nettbutikk som  dedikert selger slike ringer kan ha et stort potensiale. Siden vi bestiller fra Kina så er det som er negativt at vi ikke kan garantere produktet er av den standarden hver gang. Og at frakten kommer til å ta tid siden den kommer fra andre siden av verden. Så for at vi ikke skulle miste potensielle kunder sørget vi for at frakten var gratis fordi vi bakte det inn med prisen av ringen. Vi kunne også ha 75 dager penger tilbake. Samtidig med dette har vi en 24/7 kundeservice. Som nevnt var vi veldig opptatt av å ha en trygg nettside der vi ikke skal miste kunder fordi de blir usikre på oss. Med dette så gjør vi opp med veldig god kundeservice for at dette ikke skjer.

OKR

KR1: Få 95% fornøyde kunder i kjøpsprosessen (8/10)

KR2: Oppnå 95% Google pageSpeed score på mobil (7/10) 

KR3: Få 500 nye følgere på Instagram (8/10)

KR4: Samle inn 200 e-postadresser til markedsføring (9/10) 

Objective key results var veldig interessant å prate om innad i gruppen med tanke på at vi hadde ganske forskjellige synspunkter og forskjellige mål på hva vi kan klare eller ikke. Vi ble enige om at dette var et gode mål å sette seg. De er ment til første kvartal.

Det er ikke nytt for oss studenter å jobbe i team. Gruppeeksamener er noe vi har hatt mye av, og det er flere grunner til det. Blant annet å kunne samarbeide, og det er relevant i dette studiet. Når vi har hatt gruppe eksamener før så gjør vi omtrent det samme hver gang. Det som vi kunne gjort annerledes er å legge bedre planer for hva som skal gjøres, når skal det gjøres og hvem som skal gjøre det. Det vi gjorde denne gangen var det mye frem og tilbake, grunnen til det er nok fordi det var mye endringer, blanding av studenter som går markedsføring og salgsledelse og digital markedsføring. Det er bra med forskjellige synspunkter og perspektiv, men det vil også være vanskeligere å samarbeide om man har uenigheter på hva som er best. Vi fikk det til ganske bra, og var flink med å dele synspunkter.  Læringsutbytte var lik som en vanlig gruppe eksamen. Vi tenker mest på å få god karakter og det er da mest effektivt at den som er flink på å lage nettsider lager nettbutikken og den som er flink til markedsføring tar seg av det. Vi gjorde det slik og vi fikk et veldig godt resultat av det, men samtidig kunne læringsutbyttet vært bedre, men med sertifiseringer, forelesninger og blogginnlegg var det mye som skulle lages, og mye arbeid.

Konklusjon

Skal jeg se tilbake på det som ble gjort så har resultatet blitt ganske bra. Med ett godt produkt som vi fikk fremstilt på en veldig god måte som gir produktet vårt mer enn en vanlig plastikk ring. Som nevnt så hadde vi ikke en særlig plan på hva vi skulle gjøre og når det skulle gjøres. Derfor tok det kanskje litt lenger tid enn forventet. Min egen læringsutbytte av dette er selve prosessen fra idémyldring, finne leverandør, merkevarebygging, strategi og bygging av nettside. Om jeg skulle nå laget en ny nettbutikk vet jeg hva som skal gjøres og hvordan det burde gjøres.

Leave a Reply

Your email address will not be published.