Nøkkelen til å lykkes på Sosiale medier som bedrift

Gary Vaynerchuck: Key to small business social media marketing

Da er det klart for et nytt blogginnlegg og vi har fått i oppgave å oversette et dybdeinnlegg til norsk og forbedre det. Når jeg skulle finne et noe å skrive om kom jeg over et innlegg fra Gary Vaynerchuck. Gary er en Amerikansk entreprenør der familien innvandret fra Hviterussland som når han var tre år. Når jeg så innlegget fra Gary Vaynerchuck kjente jeg han igjen med en gang. Han er en ganske populær person på sosiale medier, spesielt på Youtube og Instagram. Gary eier flere selskap for eksempel VaynerMedia som er et markedsføringsbyrå, VaynerX  selger tjenester som fokuserer på kommunikasjon, media og teknologi, samt flere andre bedrifter. Gary har skrevet flere bøker for eksempel boken Crush It!

Så når jeg kommer til oppgaven om det jeg skal skrive om, så heter den “Nøkkelen til sosial media markedsføring for mindre bedrifter”. Denne teksten ble skrevet i 2017 og med min litt mindre erfaring ser jeg forbedringspotensialer i 2021. Siden en slik tekst er veldig relevant med tanke på at faget som bloggen blir skrevet i er digital markedsføring, og dette gir meg både læring med å lære meg teksten samtidig som at jeg kan komme med forbedringer.

I 2017 bruker Gary google trends for å vise hvordan fremgangen til deres personlige varemerke.

Det var mye som skjedde det året med varemerket. Og alt som ble gjort av markedsføringen var å betale litt Facebook for mer visninger og betale for noen Youtube Pre-roll annonser. Og det er en brøkdel av investeringer noen bedrifter bruker i markedsføring. Man ser da at sosiale medier er en massiv påvirkning innen markedsføring og på den tiden var det mindre brukt enn det er nå. Man ser stadig flere bedrifter bruke Facebook, Youtube, Instagram, TikTok og lignende for å nå frem til sine målgrupper.

I 2017 ble det sagt at om man er en bedrift som vil bli hørt i verden, fokusere på innhold på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, YouTube, LinkedIn og andre store sosiale medier som har fokus innen det markedet man er i, har veldig mye å si.

Med en slik trend så har man sett de siste årene at man tenker mer på å bruke penger for å få annonser på sosiale medier, går man bort i fra å lage skikkelig innhold. Det får også til at personer og bedrifter vil tro at det bare er å bruke penger på annonser i sosiale medier for å få god markedsføring og kjøper slike annonser i vilden sky i håp om å være de beste på markedsføring. Men derimot så kan et godt gjennomtenkt og bra innhold, markedsført i riktige kanaler kan være svært effektivt.

Med tanke på å bruke riktig e kanaler når man markedsfører på sosiale medier så er valg av apper og nettsted viktig, men noe som er undervurdert er emneknagger/hashtags/#. For om man begynner å bruke riktige hashtags vil man bli lett oppdaget ganske fort. Om det er et bakeri, bilselger, artist eller et kjempestort B2B (business to business) firma så er det å bruke hashtagger en særdeles god måte å få flere til å oppdage deg på. Det å bare bruke en tusenlapp på å forbedre sosiale medier innholdet ditt kan visningene eksplodere og gå viralt.

Gary sier at det er ingen betalinger til sosiale medier som gjør dårlige ting bra innhold. Det samme gjelder investeringer med stor risiko kommer ikke til å redde et dårlig produkt. Og derfor skal man investere langsiktig for å forbedre merkevarens innhold, og man gjør det med å produsere mesteparten av det.

Gary’s tankegang: Er man en liten bedrift skal man fokusere på å bruke tid, penger og ha en god innsats på å lage godt innhold (og mye va det). Man burde bruke rundt 700 000kr årlig på å lage innhold av god kvalitet og rundt 300 000kr på å forsterke innholdet på sosiale medier, og ikke omvendt. Det at nesten alle mindre bedrifter og andre personlige merkevarer kaster bort flere millioner i året på nettsider, PR, direktemarkedsføring og «paid media» når de kunne kjørt på med godt produsert innhold og bruke litt penger på å betale for forsterkere på sosiale medier for å få mer verdifullt resultat.

Det viktigste med det folk ikke forstår er at innhold av god kvalitet er viktig for markedsføring til alle under 40 år. Hvem som helst i det demografiske segmentet oppdager bedriften enten av å Google, eller finner ut av produktet/bedriften på sosiale medier. Om man ikke fokuserer på å produsere innhold for å legge ut på de sosiale mediene kommer bedriften til å bli helt fraværende i dagens samfunn og i fremtiden. Når kunder kommer direkte til din side er det en mer kvalitetsikker føring enn om kunder kommer til din side via annonser.

Eksempel på bedrifter som er god på innhold av høy kvalitet:    

SpaceX Tesla Roadster Launch: https://www.youtube.com/watch?v=pCWH5OW9lDo&ab_channel=TechInsider

Denne videoen gikk viralt og alle fikk høre om dette. Det å gjøre dette er noe ikke en liten bedrift kan gjøre, men et godt eksempel på å lage innhold som skaper stor interesse og markedsfører både for Tesla og SpaceX som for øvrig eies av Elon Musk.

Volvo Trucks – The Epic Split feat. Van Damme: https://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10&ab_channel=VolvoTrucks

Denne videoen har blitt brukt til å markedsføre Volvo sine lastebiler, og har fått 100 millioner seere på YouTube, og denne videoen er veldig Facebook vennlig og Instagramvennlig. Videoen viser også presisjonen til Volvo og stabiliteten av Volvo Dynamics Steering. Denne videoen har også blitt brukt som eksempel i forelesninger på både Markedsføring og Forbrukeratferd på skolen.

Artikkelen Gary Vaynerchuk har skrevet er mye av sine personlige meninger, men den har funket for han. Og det er slik han bruker sine metoder for både sine bedrifter og han eier samtidig bedrifter som gjør tjenester innen digital markedsføring. Med andre ord vet han hva som funker. Noe som ikke blir nevnt som er litt mer teknisk enn det å bruke penger på innhold av god kvalitet, og legge de ut på sosiale medier er bruken av AIDA. Det er et hjelpemiddel som blir brukt innen markedsføring for å få kunder til å oppdage markedsføring-innholdet som blir produsert.

Attention – få oppmersomheten til kunden.

Interest – Bruk oppmerksomheten til å skape interesse, vise hva produktet kan gjøre.

Desire – Reklamen skal gi kunden et ønske om å kjøpe eller eie produktet som blir vist.

Action – Få kunden til å handle, vis logoen til bedriften og ha en link til butikken. Som for eksempel swipe opp på instagram/snapchat for å komme til nettbutikken.

Siden artikkelen handler om Gary sine meninger om hvordan mindre bedrifter skal markedsføre seg på sosiale medier kan vi se på om han har fortsatt å vokse siden 2014.

Her ser man at etter han hadde skrevet denne artikkelen så har han blitt mer googlet enn En av verdens rikeste menn, Warren Buffet

Kilde:

https://snl.no/AIDA-modellen

https://en.wikipedia.org/wiki/Gary_Vaynerchuk

Leave a Reply

Your email address will not be published.