I dette innlegget skal jeg skrive om hvilke digitale markedsføringskanaler man burde seg benytte seg av. De siste årene har sosiale medier blitt mer en del av vår hverdag og har forandret både væremåten og livsstilen. Og jeg vil forklare litt om forskjellige måter å markedsføre på både på sosiale medier og litt andre kanaler.
Valg av sosiale medier
Når vi hadde forrige eksamen så solgte vi akrylringer via nettbutikk og da måtte vi velge markedsføringskanaler. For å komme oss frem til dette så måtte vi tenke på målgrupper og varemerke. Akrylringer er mye billigere enn vanlige ringer, men vi ville at de skulle være litt eksklusive, og måtte tenke litt på hvem målgruppen er og hvor de befinner seg. Vi valgte ikke å fokusere så mye på Facebook selv om det er det sosiale mediet hvor størst andel av befolkningen i Norge bruker daglig.
Det sosiale mediet vi ville fokusere mest på var Instagram og Tik Tok. Grunnen til vi valgte Instagram er at det er 40% av befolkningen i Norge bruker daglig. Det er mye og det passet også til den målgruppen vi har satt som for øvrig var i hovedsak en alder fra 14-30år. Den aldersgruppen som er mest på Instagram er 18-29 år, og det er 78% av den aldersgruppen som er på norsk Instagram. Dette gjør slik at vi når ut til veldig mange i vår målgruppe.
På Instagram så kan man følge profiler, både kjentfolk og andre populære mennesker og kjendiser. Da har jeg tenkt å nevne Ifluencer marketing. Kjente personer kan også bli kalt for Influenser, og det er de man skal bruke i influencer marketing. Måten man gjør det på er å inngå ett samarbeid med influenserne der de legger ut bilder/ videoer av produktet man selger med lenke til nettbutikken, der brukeren eventuelt kan få 10% rabatt eller lignende. Skal man bruke Influencer marketing på en god måte må man også her tenke på målgruppen og varemerket. Skal man selge ringer vil å bruke en bodybuilder til å markedsføre ringer, men heller en influenser som har følgere som er interessert i mote. Samtidig må man passe på å bruke en influenser som har en troverdighet, og som ikke kan skade varemerket.
Tiktok er en ny plattform som har blitt veldig populært de siste årene. Appen blir brukt mest av de unge, og i Norge bruker 65% av alle barn og unge i alderen 9-18 år. Dette er en god kanal å bruke til markedsføring for å nå ut til de yngre, men eldre bruker også appen. Grunnen til at det er så populært er at de videoene som blir vist er skreddersydd algoritme for brukerne. Er man interessert i mat så vil man få se mye videoer om mat og lignende. Det er da lett å se hvilke brukere som lager godt innhold, og det kan hjelpe til med influenser marketing, lage egne videoer, eller få laget en skikkelig annonse som dukker opp mellom videoene.

Hashtags #
Hashtags eller emneknagger er noe man det som kobler innhold til forskjellige kategorier. Dette er stort sett på de fleste sosiale medier, og blir mye brukt på både Instagram, Tiktok og andre steder. Når man skal bruker hashtags så er det viktig å bruke de på riktig måte. Poenget med å bruke hashtags er å bruke de hashtaggene som målgruppen din bruker. Det vil få flere visninger til de riktige personene som vil styrke markedsføringen. Om man skal lære mer om dette så anbefaler jeg artikkelen fra Gary Vaynerchuck.
Andre markedsføringskanaler
Markedsføring via Email: Å bruker Email ble brukt veldig mye opp igjennom årene, og mange får mailer som går rett i spam-mappen. Gjennomsnittlig er det bare 3% som går gjennom e-posten som trykker på lenken og kommer inn på nettsiden. Det høres lite ut, men det er 6 ganger mer enn Twitter, der de som trykker på lenken gjennom Twitter annonser bare er 0,5%. Fordelen med Email er at det er billig og effektivt, men de som får e-postene kan blir irriterte og det kan gå utover varemerket.
PayPerClick: (PPC) er annonser man betaler per person som trykker på lenken. Det er veldig vanlig på sosiale medier og forskjellige nettsider. Et eksempel på dette er Google Ads. Det er omtrent 65% av mindre til mellomstore bedrifter som investerer i PPC. En gjennomsnittlig bedrift bruker rundt 80 000kr i måneden på Google Ads. Antall trykk er 4,40% så det er 1,4% mer enn Email. Selv om brukeren ikke har trykket på annonsen så har den kommet frem og brukeren har fremdeles sett logoen, produktet og navnet. Dette gir en stor fordel kontra markedsføring via Email.
Kilder:
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121
https://synlighet.no/blogg/tik-tok-ads/