I dette innlegget skal jeg skrive om Google Ads, som er et verktøy til å fremme produktet eller bedriften på google søk. Dette er en del av søkemotoroptimalisering og er noe de fleste bedrifter burde ha kunnskap om. Dette er en «How to»- artikkel så jeg vil være kort og presis, men jeg også nevne litt om søkemotoroptimalisering (SEO).
Litt om Google Ads: Med Google Ads betaler man for bestemte nøkkelord. Om man skriver inn de bestemte ordene vil personen som googler få opp annonse fra bedriften eller produktet ditt. Samtidig som man kan betale for bestemte nøkkelord så må man lage til andre annonseringer som består av «pay per click» annonseringer. Disse «pay per click» annonseringene må man betale for antall klikk annonsen får. Med google Ads får man resultater med en gang slik at man kan få endringer i trafikken på nettsiden/bedriften med en gang. I motsetning til å lage nettsiden/bedriften mer søkeoptimalisert som er «gratis» i henhold til hvilke kostnader man velger selv, og det tar mye lenger tid enn Google Ads for å få trafikk på nettsiden.
Slik setter man opp enn Google ads kampanje:
Steg 1. Målet med kampanjen

Steg 2. Navnet til nettstedet

Steg 3. Lenken til nettstedet

Steg 4. Velg Nettstedets adresse

Steg 5. Annonsetekst som kommer frem i annonsen

Steg 6. Nøkkelord for annonsen

Steg 7. Geografisk plassering av annonsen

Steg 8. Velge budsjett

Steg 9. Se over kampanjen

Steg 10. Betaling
da velger man betalingsmåte
Kilde:
https://skillshop.exceedlms.com/student/catalog/list?category_ids=313-google-ads-search